onsdag 26 maj 2010

Att vänta, det har vi blivit bra på men nu är CVK:n borta

Som jag skrev igår så hade vi tid till Lund idag klockan tio. Jag frågade om de praktiska sakerna igår, som att om där var något papper vi skulle ha med oss och om var vi skulle vända oss. Jag fick besked om att det var barnkirurgen och att papper hade faxats dit.
Fasta från klockan sex betydde att han fick sina tabletter redan då, han var ändå vaken. Har inte sovit så mycket inatt, har nog mest legat och tänkt på att han äntligen skulle bli av med sin "port". Igår kväll började han klia och ha sig, vet inte om det var biverkning på medicin eller om det var för att han svettades (vilket också kan bero på hans medicin). De förberedde Tavegyl efter lite påtryckning från min sida men när de äntligen hade pratat med läkare och fått klartecken då hade han somnat. Då var klockan 22.15 och sen vaknade han klockan 4.45 i morse så det var inte många timmars sömn.

Vi hade bestämt att morfar skulle komma klockan 9 och så skulle han följa med oss. Precis när vi ska gå ut från vårt rum kommer personal in och säger, va ska ni åka redan? Då hade hon handduk och tvättsvamp med sig. Jag hade ändå frågat om det räckte med duschen från kvällen innan. Jag fick svampen med mig och började gå mot ytterdörren när vi blir tillbaka kallade, då satt sköterskan i telefon för att höra var vi egentligen skulle gå. Hon blev slussad fram och tillbaka och ingen ville riktigt kännas vid stackars lilla Ludvig. Till slut fick vi besked om att åka till dagvården i Lund, den avdelning där vi tar prover. Klockan 9.25 kom vi iväg men vi hann i tid ändå. När vi kom upp så fick ett rum som vi delade med en annan familj som vi lärde känna när vi låg på avdelningen förra året så det var trevligt. Ludvig fick duscha och tvätta sig med svampen och sen fick han en fin nattskjorta på sig :-)
När klockan var halv tolv hade vi fortfarande inte hört något utan jag gick ut för att höra, då sa de att det hade blivit försenat så det var lika bra att de kopplade på hans antibiotikadropp som skulle gå in på två timmar. Då passade jag på att gå ner och handla något att äta för jag hade sympatiserat med Ludvig eftersom han inte hade fått äta något.

Klockan 13.30 blev vi uppkörda till OP och blev utklädd i så fina kläder där :-)
Ludvig pratade på och drog hela registret om sjukhustiden innan ögonen äntligen föll ner. Han säger nu att han är frisk för nu är porten borta.
Nu har han istället en nål i ena armvecket och en nål i ena handen vilket är mycket stökigare men de ska inte sitta så länge.
Träffade doktor J i lunchrummet när jag bredde en macka till Ludvig när han hade vaknat. Han sa att han trodde det underlättade att ta bort den i Malmö därför hade han sagt att den skulle bort här. När jag då berättade om förklaringen jag fick i morse att narkosläkarna här kunde inte ta bort den utan då hade fått tillkalla kirurgen svarade han att i Lund är det narkosläkarna som tar bort dem. Jag sa samma sak till honom som till dem här i Malmö, helt ärligt så bryr vi oss inte om vem som tar den, bara den försvinner. Han höll med, det är inte så långt mellan Malmö och Lund så...tråkigt bara att det läggs över på olika hela tiden. Det sägs ju att de hör ihop nu, Malmö och Lund men det lär nog dröja innan allt fungerar som det ska :-)
Han sa också att förhoppningsvis behöver han inte antibiotika i tre veckor denna gången eftersom förra gången gav de lite längre tid för att förhoppningen var att rädda CVK:n så nu hoppas vi på att bakterierna ger med sig på kort tid. Hans förhoppning var kanske fem dagar och det är väl bra, jag är inställd på de tre veckorna som förra gången. Allt mindre är bonus :-)

Pratade med psykologen idag om det här med att han säger att han är frisk nu, han sa till mig innan att när den nu var borta så skulle han springa, springa fort och sen skulle han hoppa. Hon sa att det är nu den svåra biten kommer, att förklara att helt frisk blir han inte, inte på det sättet som han tror.
Det måste ändå vara en stor frihet att slippa slangarna nu, han sa flera gånger här under eftermiddagen att där är inget som känns nu, slangen är borta i halsen och bröstkorgen. Nu är jag frisk, ska jag sova hemma?
Nu är det svårare att förklara varför vi ska vara på sjukhuset men det var inte så stora protester när vi kom tillbaka. Vi körde hem direkt efter Lund och körde hit nu ikväll.
Han har även pratat mycket om trollkarlen som skulle trolla bort slangarna när det var dags att ta ut dem. Han skojade om det när han fick in dem, att när de skulle ut så skulle de trollas bort men tyvärr så blev det en sövning ändå :-)

Slutsats av dagen är: att ju fler kockar desto sämre soppa (det uttrycket stämmer ganska väl)

Nu ska jag kolla på film i datorn för som sagt här är inte så många kanaler att välja på :-)

Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar