måndag 31 maj 2010

Pigggare idag och har fått komma hem på dagspermis.

Kristian och Ludvig var nere på provtagningen redan halv åtta i morse. Då hade Ludvig varit på toaletten, fortfarande kass i magen men inget kräk under natten och faktiskt inte under hela dagen idag. Idag tog de prover på blodstatus, koncentration på vancomysin (antibiotikan) och järnvärdet. Eftersom han fortfarande är dålig i magen så fick han även lämna ett avföringsprov för att utesluta clostridium.
Ludvig var sugen på frukost idag men bullarna som serverades passade inte honom så han åt bara en halv halva så jag fixade knäckebröd med mig och så köpte jag mjukost i tärningar med mig. Han åt några mjukostar men knäcket ville han inte ha. Han såg betydligt piggare ut idag och det var så skönt att se. Det enda han pratade om var att få gå ut och åka hem. Jag renbäddade hans säng medan vi väntade på ronden och när de kom så frågade vi om det var okej att åka hem på permis lite och det var det.
Vi mötte clownerna på väg ut och Ludvig flinade lite åt dem och sa, nu ska jag hem :-)

Han är väldigt labil i sitt humör och kräver uppmärksamhet till 150% och har gått tillbaka en hel massa steg, precis som förra gången. Skillnaden denna gången är att idag så har han börjat gråta ett par gånger när det inte gått som han tänkt eller när han spillde ut vatten eller om leksakerna inte gjorde som han tänkt. Jag sa till Kristian att det är bara bra om han gråter, han har inte gråtit många gånger sen allt startade här. Innan har han bara varit arg och frustrerad, han måste väl bli ledsen någon gång. Han kan säkert inte förmedla det han egentligen känner så gråt lilla killen, det måste ut, allt det sorgliga som han bär inom sig.

Jag och Nora åkte till Mobilia och handlade födelsedagspresent till mormor som fyller år idag. Vi åkte dit och åt middag. Ludvig fick i sig lite ris och currysås och sen åt han en halv cheesecake som jag hade köpt med mig från Espresso House (jag vet att han gillar dem så därför köpte jag den), måste ju testa med sånt som han gillar :-)
När vi skulle köra till sjukhuset så fick mormor först lilla skutt kramen, sen skalman kramen och till sist bamse kramen (precis som han gjorde förr, innan BMT) och mormor blev så glad.
Nu kan de åka på semester till Italien utan att må dåligt för att Ludvig mår så dåligt. Igår var de oroliga över att åka iväg, igår visste vi inte alls vad som skulle hända med vår hjälte. Idag har det vänt igen och han mår bättre. Inte bra men så mycket, mycket bättre, är så mycket piggare och det är så otroligt skönt att se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar