söndag 2 maj 2010

Synen!

Vi har så stora frågetecken när det gäller hans syn och det känns som om ingen kan ge oss några svar på det.
Synpedagogen trodde inte att där var någon syn alls eller i så fall väldigt lite, specialpedagogen säger att han inte använder sina ögon när han leker utan bara använder händerna (i varje fall när vi är där), ögonläkaren kan inte mäta hans syn i en vanlig undersökning, när man pratar med honom så rör han inte sina ögon och rör man saker framför hans ögon så följer han inte de med ögonen.

Hur kan det då vara så att idag hade jag mina solglasögon på mig och då genast så började han svamla om sina solglasögon, att solen var för stark så då måste han ha sett mina glasögon. Idag såg han karusellerna, igår satte jag fram olika leksaker i olika färger och frågade han om dem, det tog ett par minuter innan han kopplade att det var färgerna jag frågade om men när han väl uppfattade det så sa han vilken färg det var både på svenska och engelska, idag räckte jag ut min tunga framför honom för att se om jag fick någon reaktion och det fick jag genom att han gjorde likadant. När Kristian satte fram grillen på gräsmattan i helgen då reagerade han direkt på den och frågade vad vi skulle grilla, igår hade jag gjort grillspett till barnen och det märkte han direkt vad det var. Ja jag kan komma med många fler olika saker men jag tror ni förstår innebörden av det hela.

Ni kanske förstår att vi är frågande när det gäller hans syn. Vad, när och hur ser han?? Han kan inte själv berätta det ju och han kanske inte heller vet hur, vad och när eller på vilket sätt det ska vara. Tänk om man kunde vara en liten tanke som kunde ta sig in i huvudet och hjälpa till att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar