fredag 21 maj 2010

Snabb sammanfattning om veckan som gått

Måndag: Då var vi hos specialpedagogen på Hab. Hon förvånades över hur snabb och duktig han var på de saker som de gjort varje gång de har träffats (vilket inte är så många gånger), vilket självförtroende han har över de saker han klarar. Upptäckte också att när det kom något nytt moment så tog det genast längre tid och han blev trött och ofokuserad, började prata om gamla saker. Positivt möte och Ludvig var trött men nöjd när vi åkte därifrån. Tänkte först att vi skulle gå en runda på mobilia efteråt men jag märkte att han var för trött så vi åkte hem och åt lunch istället och sen kom morfar på en fika.

Tisdag: Då var det möte med neurologen men det har jag skrivit om i veckan. Innan vi gick upp till läkaren så hade vi handlat mat med oss som vi åt ute på lekplatsen i det fina vädret. Testade parkeringstillståndet för första gången. Efter att vi lämnat Nora på dagis så kom Linda och Albin på frukost. Efter frukosten så passade vi på att låta pojkarna leka i trädgården en stund medan vi tog en kopp kaffe. Riktigt mysig förmiddag.

Onsdag: Enda dagen i veckan då vi inte hade något inbokat. Själv åkte jag till jobb för första gången på ett år. Skulle skriva på de nya lönepapperna och då passade det bra att träffa arbetskamrater. Där var en som sa, jag smygläser din blogg :-), smygläsa är väl att ta i, det finns en anledning till att jag skriver och det är för att det ska läsas. Det är ibland lättare att skriva än att förklara för alla om situationen som den är. Därefter köpte jag sushi med mig hem och sen körde jag iväg igen och fick välbehövlig massage. När jag kom hem så sov Nora och Ludvig gick och la sig strax efter och sen satte vi oss i soffan och njöt av tystnaden och god sushi.

Torsdag: Årsdagen sen vi fick beskedet. Utflykt på dagis med matsäck. Jag och Ludvig packade hans väska och så gick vi bort till hans dagiskompisar. Snacka om en nöjd Ludvig när han upptäckte vad vi skulle. Stolt som han kan vara tog han på sig ryggsäcken och bar den hela vägen. Stannade där en stund vid lek och sen åt dem, därefter packade vi ihop och gick hem. Lagom utflykt för Ludvig för jag märkte att han blev trött av alla syn och hörselintryck. Väl hemma så kom psykolog D på besök och de var uppe och lekte på Ludvigs rum och då passade jag på att sätta mig ute i 30 min och läste tidningen och planterade smultron plantor.

Fredag: Det är idag och veckan har gått så otroligt fort. Idag kom synpedagog och specialpedagog hit vid 10.30. Specialpedagogen hade sina saker med sig som de brukar leka med på Hab så synpedagog A satte sig mitt emot och observerade hur Ludvig använde sina ögon. Fortfarande tror hon på minimal syn och sa att vi inte ska fokusera på vad och var och hur han ser utan stimulera hans andra sinnen. Hon var grymt imponerad över hur han använde sina händer till att känna sig fram, hur mycket social kontakt han sökte, hur han vände sitt huvud efter rösterna. Hon sa att han har grymt mycket hjälp över att ha varit seende i så pass många år, han har alla bilder inom sig. Reflexen att böja på huvudet när han leker har han eftersom han har varit seende, den försvinner annars hos blinda efter de första 6 levnadsmånaderna om man inte vet om att barnet är blind.
Hon tyckte att han hade grymt intellekt, han var så noggrann i vad han sa (han drog så klart hela registret om vad man pratar var).
Mycket givande samtal och det känns tryggt att veta att alla dessa underbara människor kommer att vara med på mötet på skolan i juni för att kunna berätta vad för behov Ludvig har.

Nu väntar helgfirande, ska snart hämta Nora på dagis och sen börjar fredagsmyset :-)

Ha en skön helg alla!

3 kommentarer:

  1. Önskar er en riktigt mysig helg.
    Trevligt att du Madde gjorde en sammanfattning av veckan.
    Visst ja, Glad Pingst!
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Vilken vecka; vilket år!

    Jag är också glad att höra att ni har så många bra resurser omkring Ludvig.

    Många kramar fr Karin

    SvaraRadera
  3. Kikar in här då och då för att hålla mig uppdaterad hur ni har det.
    Kram på er alla

    SvaraRadera