torsdag 12 augusti 2010

Att googla och läsa på Internet

Ludvig vaknade 4.10 i morse trots att han fick sin medicin igår kväll för kuratorn sa att det kan ta ett tag innan de har verkan men...
Så idag har jag googlat runt lite på Melatonin och Circadin för det var de två alternativen som läkaren pratade om. Han sa att melatonin inte var långtidsverkande medan circadin var det. Eftersom vi har de problem som vi har så ville vi ha det långtidsverkande.
Jag hittade en artikel om melatonin, om en kille som har Asperger syndrom och som tidigare haft melatonin men fått det utbytt till circadin eftersom man får bara melatonin på licens. Han var mycket negativ till circadin och skrev att det bara testat på en åldersgrupp på 55 + så...var är Ludvig?
När jag sen sökte på melatonin så hittade jag denna artikel där det stod om de som led av depressioner ibland behövde detta eftersom det också stör dygnsrytmen och i samband med cortison osv så då började min tankeverksamhet gå på högvarv. Kan det vara så att Ludvig egentligen hade behövt melatonin istället??? Tur att vi ska vara hos läkaren igen den 24 augusti och vi fick bara utskrivet medicin till tre veckor. Jag passade på att fråga på apoteket när jag ändå var där och hämtade andra mediciner till Ludvig. Jag frågade om han kände till detta med circadin och han sa att det inte var någon dundermedicin och det hade inte gett så stora resultat vid testning av det medan melatonin kan vara beroendeframkallande om det är något som ska användas alltid men samtidigt så står det att man bara ska äta circadin i tre veckor så...frågan är ju vad som är bäst. Han som var på apoteket tyckte helt klart att vi skulle höra om melatonin med läkaren trots att det är på licens.
Jag tänker så på alla som inte orkar att lusläsa allt, att själv söka information och att ta tag i saker, tänk så mycket de missar. Det är nog som många säger, man måste vara frisk för att kunna vara sjuk, för att själv ha koll på allt.

1 kommentar:

  1. Hej. Min son har adhd och har medicin för det. Periovis har han svårt att somna.Har därför fått circadin. Det har fungerat bra men vi har kommit fram till att det får inte tas för sent för då blir han väldigt trött på förmiddagen.
    Hoppas att det löser sig för er också.
    Må så gott. Yvonne

    SvaraRadera