fredag 27 augusti 2010

Att leva i nuet

För ett tag sen skrev Karin i en kommentar om sommarprataren i P1.
Idag har jag lyssnat på den medan jag höll på med vardagssysslorna här hemma och jag säger bara WOW, kanske alla borde lyssna på det. Det blir så lätt att man hamnar i ett ekorrhjul, att allt bara flyter på och man inser inte hur bra man egentligen har det.

Här pratar hon bl a om att leva i nuet, att stoppa smärta i en liten ask och att själv välja väg i livet, att bli sin egen kapten. Att inte ta allt för givet.
Det handlar om ytterligare en hemsk sjukdom, om döden men jag tyckte om innehållet i pratet.
Handlar om överlevnad och om att göra det bästa av situationer.
Vi hör fortfarande ofta om hur orkar man, ni är så starka osv men det finns inte så många val att göra i en sådan situation. Jag säger som henne, vi har lärt oss att leva i nuet, man vet aldrig vad som lurar bakom hörnet.

Lyssna gärna på Tina Jansson som sommarpratare om ni inte redan har gjort det. Helt underbart!

Här är länken dit
http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=2071&sida=3

2 kommentarer:

  1. Jag har följt dig ett tag nu och jag måste bara säga att jag beundrar din styrka. Trots situationen så märker man en gnista hos dig som är så fantastisk. Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du gillade det!! Jag har tänkt på programmet många gånger sen jag hörde det.

    Och här, ett blogginlägg som en kompis gjorde, som genast förde tankarna till Ludvig: http://tojis.blogspot.com/2010/08/ata-i-morker.html

    Kanske nåt för er att testa på nästa släktmiddag så har ni alla samma förutsättningar. Tankeväckande iaf.

    Jag önskar er en riktigt go helg.

    Kram från Karin

    SvaraRadera