måndag 9 augusti 2010

Det gör så ont...

Ibland så bara pratar man på och tänker sig inte riktigt för. För Ludvig som då inte ser vem vi pratar med eller vet vem vi säger sakerna till uppfattar det på sitt vis.
Det har hänt flera kvällar när Nora har lagt sig att hon tjurar och trotsar och vill absolut inte ligga kvar i sin säng, då händer det att jag höjer rösten och säger att nu är det bra, om du fortsätter så här så kommer jag att ta fram spjälsängen och så får du sova i den istället, har du förstått???
Ett tag senare så kommer det från Ludvig, fattar jag ingenting??? Jag fattar ingenting, jag ska sova i en spjälsäng... Detta händer trots att jag ofta tar Ludvig på armen när jag har höjt rösten till Nora och säger att nu är Nora tramsig men som sagt Ludvig sätter ihop sitt eget scenario. Detta var bara ett exempel, det har hänt med flera olika saker, han har ju fördröjning på hörseln så det är inte så konstigt.

I lördags när vi hade kalaset så var det rätt så tungt. Man lägger ju ner en hel del tid för att få ihop ett kalas och när då födelsedagsgrisen inte alls är med eller uppfattar att det faktiskt är för honom vi gör det så känns det tråkigt och mina funderingar gick direkt till att om det är mening att ha kalas egentligen men han verkade ändå nöjd och han uppfattade säkert det när han skulle blåsa ut ljusen.

Maja hoppades att Ludvig hade haft lika kul som henne på hans kalas och jag tror ärligt att så glad som vi såg Ludvig när han bowlade har vi inte sett honom på länge. Visst att det tog på hans krafter för han var helt slut efter två timmar men de gjorde honom gott och jag tror att han levde upp och fick lite andra tankar som har visat sig idag. Han hade svårt att komma till ro i sin säng för allt var läskigt men när han sen fick lägga sig i min säng så kom han till ro och sov gott till 4.30 i morse. Vi hoppas på att Majas nackspärr har gett med sig, det gör ju så fruktansvärt ont, vilken tråkig avslutning på kalaset.

Idag har han varit ganska ledsen från och till, han sa i morse att jag vill se. Jag var iväg några timmar under dagen och Kristian hade barnen själv då. Då hade Ludvig sagt, kan jag se??? och sen hade han blivit jätteledsen men sen ville han ha på sina glasögon vilka han inte har haft på ett bra tag nu.

Vi hör ofta hur mycket tålamod vi har, vilket bra jobb vi gör, hur starka vi är osv och det är jättebra och positivt att höra för det gör att vi ibland orkar lite till men det är inte många som ser den andra sidan av oss. Jag kan bara skriva för mig själv när det gäller detta men ingen ser när jag ligger på natten och inte kan sova för hjärnspökena är där och bråkar, frossar av ångest för vad livet har i beredskap för Ludvig, hur han ska klara sig senare i livet, om detta nuvarande beteende är bestående eller om det kommer att ändras när han kommer ut i det sociala, hur han ska klara skolan, kommer han att få kompisar osv. Det är tur att dessa tankar inte kommer så ofta men när de väl gör det så är det tungt och det gör så ont i hela mig över hela situationen. Det kan kanske komma en gång varannan månad men det är tillräckligt. Har precis varit där men nu känns det okej igen och nu hoppas jag att det dröjer innan jag kommer dit igen.

Jag skriver ofta de positiva bitarna och foto som jag lägger in är oftast när Ludvig ser glad ut och när han mår bra men som ni säkert förstår så är inte livet så hela tiden. Just nu är fortfarande i den period där han sitter mycket under sin filt och pratar med sina nallar, de sista dagarna här nu så har han börjat leka lite på sitt rum igen men inte alls som tidigare. Är det sjukdomen som gör detta eller är det traumat han har genomgått?
En väninna till mig sa när vi pratade om hur enkelt vissa går genom livet och då sa hon, vissa går hela livet igenom på en rak sträcka, andra har lite vingligare väg och då sa jag, ja och vi, vi tar bergdalbanan livet igenom, ofta den högsta mest krokiga...

4 kommentarer:

  1. Nu tror jag att du underskattar oss lite... jag, och garanterat de andra som läser, förstår mycket väl att det pågår helt andra utmaningar i vardagen än dem som det står om här. Säkert kan vi inte förstå vidden av all oro, sorg, ångest, men ändå. Så när jag beundrar dig är det inte bara för att du håller fanan högt och lägger energi på fotografering, bloggen, det fina kalaset, umgås med folk, utan även för att du står ut med de gräsliga stunderna också.

    Vad gäller framtidsoron så tror jag att det blir en vändpunkt när Ludvig kommer till skolan och får stöd dagligen av proffs. Jag förringar absolut inte era insatser men för er är ju allting nytt. Det finns säkert en massa bra knep att motivera och stimulera Ludvig så att han kommer mer tillbaka till sitt gamla jag med hjälp av sådana som är vana vid funktionshandikapp.

    Du och Kristian är superduper beundransvärda!! Hoppas att ni får chans att hitta på något på egen hand någon kväll.

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Madde! Om du aldrig kände skräck, panik etc så hade jag tyckt att du var konstig. Herregud, du är ju en mamma med ett barn som är svårt drabbad av sjukdom. Klart att du är påverkad av detta, självklart.
    Du måste få lov att känna så. Tillåt dig att göra det.
    Ni är fantastiska alla fyra, men ni har all rätt i världen att "rasa ihop".
    Sänder många styrkekramar till er.
    Marianne

    SvaraRadera
  3. Madde, fick du tillfälle att lyssna till sommarprataren Tina Jansson (som svenska folket röstat fram)? Det är hon som har ALS och hennes syster läser upp. Det var flera gånger som jag tänkte på er; bl a då hon sa typ "Många som väntar barn säger att det spelar ingen roll om det är en pojke eller flicka, bara det är friskt. Men om det inte är friskt då?" och hon resonerar jättemycket på ett bra sätt om att vara drabbad av en så svår sjukdom. Jag har själv laddat ner den som MP3. http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=2071&sida=3

    Kanske något att ha i lurarna när du tar en promenad?

    Kram från Karin

    SvaraRadera
  4. Självklart måste det få kännas tungt, jobbigt, skrämmande, orolig och ovisshet ibland. Det är en del av hela den process ni går igenom...

    Säger som Karin, ni är verkligen beundransvärda!! Och ingen är mer än människa så att du/ni känner på alla sätt ni gör är inte konstigt alls!

    Stor kram!!

    SvaraRadera