fredag 2 oktober 2009

Femte dagen

Idag är det Ludvigs namnsdag och så många gratulationer han har fått, han tackar så mycket.
Jag lämnade Nora på dagis och sen gick jag hem och packade ihop en del saker som skulle med till Lund. Nora är lite smågnällig och klängig när vi lämnar henne och hon pratar mycket om mamma, pappa och Ludvig att dem är hemma men det är klart att någon reaktion från hennes sida måste det ju komma.
När jag kom till sjukhuset så var det första Ludvig ville göra var att gå ner på lekterapin så det gjorde vi. Idag var det musikstund och Ludvig orkade lyssna på två sånger sen hade han myror i brallorna så vi gick ut och lekte istället. Han fick sin sista dos av ena cellgiften i morse klockan 6 och nu är det ingen ny förrän imorgon klockan 14,00 och den ska han bara ha en gång om dagen.

Klockan 12 åt vi lunch och sen gick vi ner till lekstugan igen.
Jag hade tagit med ett nytt legopaket idag eftersom lekterapin inte har öppet under helgen så tänkte vi att det kunde vara bra att ha något nytt på rummet så på eftermiddagen började Kristian och Ludvig att sätta ihop brandstationen.

Det var meningen att jag skulle byta av Kristian och ta fredagsnatten på sjukhuset men jag börjar känna mig rastlös och känner att jag behövs hemma också, vill gärna åka och handla, tvätta och laga lite mat som vi kan ha på sjukhuset. Inte för att Kristian inte gör dessa saker men för mig är det lite terapi att få tvätta och åka o handla och fixa i köket. Eftersom Ludvig fortfarande mår bra så känns det inte så jättehemskt att åka därifrån för jag vet att han har det bra.
Insåg en sak idag som jag egentligen vetat hela tiden men precis innan jag skulle köra hem så kom en obehaglig känsla och det är att det kommer till och dröja innan vi sitter som en hel familj och äter middag tillsammans igen. Det är en viss skillnad och sitta två vid bordet istället för fyra och eftersom då Ludvig brukar prata för tre personer då är det plötsligt väldigt tyst vid bordet.

Fick ett meddelande av Kristian att Ludvig hade pratat med Malin från Äpplet via Skype nu ikväll. Jag frågade bara som hastigast om det hade gått bra men fick bara sådär till svar. Vet inte på vilket sätt det var sådär :-) Idag fick han post också, en jättefin teckning från Malin, där hon hade ritat två personer som har kul ihop och det var Malin och Ludvig på teckningen. Det var jättegulligt och nu hänger teckningen i klädnypa på en tvättlina som är upphängd i hans rum.

Nu är det snart dags för sängen och hoppas på en bättre natts sömn än förra, tror Försäkringskassan, försäkringsbolag och knäppa kommentarer från en kurator har snurrat ganska bra i huvudet under natten för jag var ganska tung i huvudet när jag vaknade och det mesta som jag har drömt i natt har jag en svag aning om så frågan är om jag har sovit så bra egentligen.

3 kommentarer:

  1. Hej Madde,

    Om Skype - Malin kunde inte sitta still på stolen vid datorn utan hoppade upp och ner hela tiden så det var lite störigt. Och så var hon lite blyg och ville att jag skulle säga vad hon skulle säga. Sen hörde vi Kristian jättebra men när Ludvig pratade ekade det mest. Han pratar förstås lite tystare än Kristian och micen kanske mer är i rätt höjd för en vuxen. Men Ludvig skrattade jättemycket på slutet så lite kul var det nog :-) När vi hade "bäst och sämst" vid matbordet (man berättar om dagens roligaste och tråkigaste händelse) var Malins "bäst" att hon hade pratat med Ludvig vid datorn. Hon kom på sen att hon hade velat se droppställningen. Kanske nästa gång?

    Jag själv tyckte att det var jätteroligt att se Ludvig så pass pigg och opåverkad trots allt. Och han var ju jättegullig med sitt lilla stubb, så länge det varar...

    Sen har vi webkameran på Katarinas dator och hon var egentligen mitt i ett spel + att jag lagade mat samtidigt så det var lite stressigt. Men vi provar gärna en annan gång.

    Nu: Frukost!

    Kramar från Karin och Malin som sitter här i knäet

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad skönt att Ludvig mår så bra att han faktiskt kan ha kul om dagarna! Njut av det så länge det går! Önskar jag kunde ringa de där jobbiga samtalen åt dig, men de accepterar sällan någon annan än den det gäller! Det tar så mycket energi att hålla på med dem och det är kraft man sällan har över!

    Tänkte på vad du skrev om att det är tråkigt och dyrt med köpmat: det blir som regel alltid en massa mat över här hemma när vi lagar nåt, jag lägger gärna i portioner åt er om du/ni vill! Säg bara till! Du kan skicka ett SMS om du vill, så börjar jag "samla" på mig!

    Missade Ludvigs namnsdag - har inte ens koll på min egen eller mina barns namnsdagar! Men jag tänkte på honom den dagen och alla andra dagar! Önskar jag fick träffa honom och dig!

    Stor kram
    Annika K

    SvaraRadera
  3. Nu fick jag upp allt du skrivit de senaset dagarna! Är lite "dum" på det har med datorer måste jag erkänna :-)
    Den dagen Ludvig hade namnsdag så kom Maya springande ut i köket och sa "Mamma, dom sa på Bolibompa att Ludvig har namnsdag i dag och hur ska vi göra nu?! Vi måste ju gratulera honom! Jag vet, vi ringer till honom!!" Men det gick ju inte så jag lovade att skicka en hälsning här så det gör jag nu flera dagar i efterhand!
    Ta hand om er!
    Kram Jenny och Maya

    SvaraRadera