tisdag 20 oktober 2009

Tjugotredje dagen

Idag ringde Kristian mig när jag var i parkeringshuset och sa att läkaren precis hade varit inne med glädjande nyheter så detta inlägg ska bara vara positivt. Är så glad även om det är långt kvar.
Hans värde är på väg upp, hans vita blodkroppar är på väg upp, de har varit nere på 0 och han blev isolerad när totalvärdet på dem var 0,5 och dit måste de igen innan isoleringen släpps och idag var de på 0,12 men ändå...Även något med de röda blodkropparna som också har varit nere på 0 började öka, det är där de mäter den nya benmärgen och tydligen ser man där att de är på väg o mogna in i hans kropp. Hur underbart är det inte?? Läkaren sa att det är ett steg i rätt riktning och vi säger bara WOW, kan inte beskriva känslan.

De har minskat hans smärtstillande medicin för de säger att han ser inte så tagen ut längre och han jämnar sig inte så mycket. Hans röst låter mycket bättre och det kommer inte ut så mycket slem och det är tecken på att slemhinnorna börjar repa sig. Läkaren tror att i slutet av denna veckan kommer det att märkas mer på Ludvig att han mår bättre, han kommer att ha ork att göra mer.

Problemet under natten och idag har varit hans rumpa, han har ont i den men vi kom på att det nog är hans problem med magen som gör att det sen gör ont i rumpan. Tänk o vara kass i magen några veckor, hur känner vi själva oss då? Inte så bra tror jag att vi alla kan vara överens om :-)
Hans mage har ju börjat jobba igen eftersom han sondmatas och då reagerar magen med att slå bakut.
Kristian var knäckt i morse när jag ringde men när jag sen kom till sjukhuset så sa han att det var okej att fortsätta att vara på sjukhuset. Det är ganska jobbigt och det måste gå fort när han vaknar på natten och behöver gå på toaletten och jag kan säga att fort går det inte när man ska ha ner han från sängen med gallerna uppe, fem sladdar i droppställningen och två kontakter som ska dras ut. Tror Kristian har fått rutin på det nu efter två veckor där.

Kristian var ute och handlade lite idag och då satt jag och Ludvig och pratade. Ludvig började prata om Mallorca där han var med mormor o morfar förra året, han längtade nog dit igen. Jag frågade om han ville dit och då ville han ha med Nora och så skulle de bada i poolen men han ville dit när det var sommar. (Det regnade nästan en hel vecka när de var där) Vi har sagt att när Ludvig är helt frisk och allt har lagt sig så ska vi åka någonstans allihop tillsammans, det är vårt mål, det långsiktiga målet. Det korta målet är legoland till sommaren om allt går som det ska.

Jag körde hem och hämtade Nora vid fyra och sen så gick vi ner till Ica och postade ett brev och handlade lite ny önskekost till Ludvig och när vi sen kom hem så kom farmor och farfar o hälsade på och så bestämde vi att farmor hämtar Nora imorgon. Tänk, vad hade vi gjort utan våra föräldrar, då hade vi nog fått tänka om hur vi skulle dela upp hur vi skulle vara hos Ludvig.

Nu ikväll duschade jag Nora och innan dess satte hon sig på pottan men där kom inget men precis innan hon skulle in i duschen gick hon tillbaka och satte sig och kissade, hon är så duktig. Väl inne i duschen så la jag ifrån mig slangen för att tvåla in henne och givetvis var hon tvungen att ta den, hal var den o smet ifrån hennes hand :-) Tror jag var våtare än henne och hon skrattade hjärtligt.

6 kommentarer:

  1. Åh, Madde, såååå glad jag blir att läsa din blogg idag!! Så duktiga barn du har, båda två!!!!
    Många kramar till er alla!
    Marie.

    SvaraRadera
  2. Härliga nyheter! Jag stod med Paula och Liselott en stund i solen på dagis när jag hämtade idag och de pratade förstås om Ludvig (de läser jämt även om de inte svarar) och om hur jobbigt det verkade även för dig och Kristian. Jag sa att jag tyckte att ditt senaste inlägg lät positiv och att jag kände på mig att det börjat vända. Hur lycklig är jag inte över att det verkar vara sant?? Jag gladde mig också mycket åt det du skrev om att ni kände igen "gamla Ludvig" när han pratade om Lalandia med lektanten. Skönt att han finns där inne även om han inte visat sig hela tiden. I morgon är det dropin fika på dagis och då blir det roligt att det finns goda nyheter från er. Det är många som undrar och tänker på er.

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  3. Så härligt att det har börjat vända.
    Det måste kännas underbart för er.
    Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg idag.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  4. Anita sa

    Vilket underbart besked att läsa. Efter allt mörker kommer äntligen ljuspunkter.
    Tänker på Er alla

    Kramar
    Anita och Stig

    SvaraRadera
  5. Sååå roligt att höra dessa positiva nyheter. Hoppas så att det blir legoland för er till sommaren. Förstår att det är tufft för Kristian. Och för dig. Det är ju inte mycket ni träffas. Läser varje dag och följer er kamp. Varma kram från oss i Svedala

    SvaraRadera
  6. Ååååå, så härligt att läsa att det går på rätt håll!! Kram Åsa

    SvaraRadera