onsdag 7 oktober 2009

Tionde dagen



Då hände det som inte fick hända, Nora har hostat halva natten och hade snor i hela ansiktet när hon vaknade. Jag har varit uppe en gång i timmen för att titta till henne när hon har hostat. Inte nog med det för igår när vi var inne hos grannarna en kort stund för att berätta om hur dagen hade varit och då lekte Nora med flickorna och så fastnade/ramlade Nora över ett ben eller något och började skrika som en galning och när hon sen skulle gå så haltade hon. När vi kom in var hon klängig och när hon hoppade ner från soffan så sa hon ajaj och lyfte på benet. Jag tänkte att det var bäst att avvakta tills hon hade sovit för att se om hon bara hade vridit foten. När hon vaknade i morse så haltade hon fortfarande och när hon gick över tröskeln så sa hon aj. Så då var det bara att ringa vårdcentralen för att höra vad de sa och de tyckte att en läkare skulle kolla på hennes ben. Fick en tid till kl 10 och när läkaren hade kollat lite så sa hon att det såg ut som hon haltade på vänster ben men att hon reagerade mer när hon tryckte på höger ben så vi fick en remiss till ortopedens akut. När vi ändå hade tid över så passade jag på att fråga om hon kunde kolla Noras öra efter öroninflammation i våras så det gjorde hon, vad hittade hon då där om inte lite röda trumhinnor så hon gjorde ultraljud på dem och det ena var bra men det andra såg inte så bra ut utan antingen blir det en ny inflammation eller så är där vätska kvar bakom trumhinnan sedan tidigare så vi var välkomna tillbaks imorgon kl 10.
Vi gick in till mamma och tog en kopp kaffe och en macka innan vi körde till akuten. När vi kom dit var där ganska mycket folk och är man inte sjuk när man kommer dit så blir man det. Så smutsigt, många snoriga, hostiga, skitiga människor. Vi träffade en läkare som tittade och klämde lite på hennes ben och han höll med om att hon haltade på vänster ben men om det hade varit brutet så hade hon inte velat stödja alls på benet. Han sa att han kunde skicka på röntgen men om det hade varit hans flicka så hade han avvaktat pga strålningen vid en röntgen så han tyckte vi skulle komma tillbaks imorgon vid 8-tiden.
Pratade med Kristian om hur vi skulle göra för egentligen är det min tur att vara hos Ludvig men tänk om Nora har smittat mig och jag blir dålig om några dagar och sen åker Kristian hem och får hennes baskelusker och blir dålig, vem ska då vara hos Ludvig?? Vi kom fram till att eftersom jag redan har utsatts för hennes virus så stannade jag hemma idag.
Dagen på sjukhuset har inte varit så bra, Ludvig börjar få ont och har inte velat äta så mycket idag. Han har varit dålig i magen inatt och har kräkts en gång inatt. Börjar få ont i rumpan och halsen och det kan vara slemhinnorna som börjar ta stryk nu. Hans värde är på väg ner, är nere på 0,65 och när de är på 0,5 så blir det isolering så de tror att det kommer att ske imorgon.
Imorgon är det den stora dagen D, då sker transplantationen. Klockan 19 är det sagt men det kan skilja lite på tiden beroende på när benmärgen kommer hit.
Själv börjar jag känna att det sticker i halsen och känner mig svullen i näsan och öm i kroppen. Hoppas bara att det är tröttheten som gör att jag känner så. Om inte annat så ska jag in till sjukhuset imorgon för att vara med vid transplantationen, får väl ta på mig munskydd och skyddskläder för en sådan stor dag kan jag inte missa.
Om jag mår okej imorgon så kör jag in till Lund efter de två läkarbesöken jag har med Nora, mest för att avlösa Kristian ett par timmar så han kan gå ut och få luft.
Detta med Nora är det vi allra minst behövde nu, förstår inte hur allt kan hända oss vid samma tillfälle. Håll alla tummar att det inte blir så att vi behöver sitta på röntgen och att de hittar något på henne för det har vi inte tid med imorgon. Läkaren sa att det är ganska vanligt på små barn att när de vrider foten så kan det bli ett brott upp mot skenbenet.
Ludvigs kommentar för dagen, Det är inte så kul att komma sist när man tar lotter... Hur han kom på det vet jag inte men Kristian sa att han bara sa så. Ligger något i det :-)

6 kommentarer:

  1. Det är inte sant....inte det också!
    Trots att du är helt slut så låter du helt speedad pga all stress och oro du/ni är uppe i just nu...och det är helt förståligt.
    Vi håller alla våra tummar och tår för att allt ska gå bra för er alla imorgon.
    Kram Marie!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag kom just hem, och jag kunde inte tåla mig till att slå på datorn för att få se om du skrivit något. Tack för att du tar dig tid att uppdatera oss runtomkring!

    Men vilka tråkiga nyheter med lilla Nora som både är förkyld och har ont i benet. Och du själv... gissar att den där goda nattsömnen som uteblivit ett tag nu kanske hade kunnat hjälpa dig. Och Ludvig, förstås! Som inte mår bra... det är ju väntat men ändå så tråkigt. Det låter klokt att du stannade borta från sjukhuset även om jag vet att du hade velat vara där också.

    Även om vi tänker på er hela tiden så mycket vi kan, ska vi tänka extra i morgon kväll. Ludvig är en superkille med så mycket styrka inom sig, att jag är säker på att allt ska gå bra, även om det är en lång väg kvar efter i morgon.

    Många kramar till hela familjen från Karin m fl

    SvaraRadera
  3. Nej vet du vad, nu får det väl vara nog för er. Usch det är konstigt ibland, precis som om man ska prövas för hur mycket man klarar av. Känner verkligen med er och hoppas och tror att det snart kommer bättre tider för er även om jag antar att det känns avlägset nu.
    Kramar fyllda med energi och styrka från Jenny, Maya och Frida på dagis.

    SvaraRadera
  4. Det är bara inte sant, att så mycket kan bli fel på en och samma gång. Det borde väl räcka som det är med Ludvig. Hoppas du fått lite mer sömn inatt Madde och att det löst sig med Nora så att du kan vara med Ludvig ikväll vid transplantationen. Vilka kämpar ni är allihopa och framförallt Ludvig. Envis kille :-)
    Tänker extra på er idag.
    Kram till er alla. Petra, Fredrik, Linnea och Oscar

    SvaraRadera
  5. Ja nu känns det verkligen som det måste bli ett slut på alla sjukdomar och skador för er! Stackars lilla Nora! Hoppas röntgen gick bra och att det inte var nåt allvarligt med varken ben eller öra. Hoppas du håller dig frisk så du får vara hos Ludvig så mycket du vill. Idag håller vi alla tummarna för att transplantationen går perfekt! Kom ihåg att vi finns här för er, det blir väl en lång väntan innan ni vet om den tog.

    Kramar till er alla fyra från oss i Klagshamn!

    PS. Jag håller med tidigare "talare": tack för att du orkar skriva varje dag och uppdatera oss. Vi är många som följer er kamp!

    SvaraRadera
  6. Ville bara säga att vi precis som så många andra håller både tummar och tår för att dagen kommer gå bra.....
    Hoppas Noras ben inte fått någon spricka och att Ludvig haft en lite bättre dag,idag än igår....
    Hoppas du känner dig bättre tills ikväll så att du också kan få vara med på sjukhuset....=)!!
    För som sagt,idag är Ludvigs stora dag!!
    Ta hand om varandra & krya på er !!
    Kramar i massor!!
    Sann & c:o

    SvaraRadera