söndag 11 oktober 2009

Trettonde dagen

Orkade inte skriva igår så här kommer inlägg för trettonde dagen.
Jag åkte till sjukhuset så jag var där vid 12. Natten hade varit ganska lugn, hade bara varit uppe tre gånger för att kissa men sov sen gott till lite i åtta. När Kristian skulle hämta frukost så ville Ludvig ha knäckebröd men för säkerhets skull tog Kristian lite annat med sig in också. Nu börjar allt ta ut sin rätt och Ludvig mår inte speciellt bra och maten smakar inte som det ska. Knäcket var för hårt och kallt, den ljusa bullen var för seg och kall och den mörka bullen var okej så en halv halva åt han.
Kristian städade rummet, bytte lakan och spritade av alla ytor, allt bara för att få tiden att gå. Nu har han även koll på hur man tar kontrollerna morgon och kväll.
Innan jag kom hade Ludvig kräkts, läkaren sa att det kan vara en biverkning på medicinen som han får för att inte stöta bort benmärgen.
När jag kom dit så hade jag röda korvar med mig och det ville han ha att äta så jag gick ut och kokte två korvar och så tog jag potatis till det. Han började äta men klagade på halsen och att det gjorde ont på tungan. Det är slemhinnorna som är trasiga och ömma. Vi sa till honom att om han inte äter kommer han att få en slang genom näsan och få mat därigenom istället för det hade personalen sagt. Han blev orolig och sa att om jag äter upp min mat slipper jag slangen då? Han åt upp sin korv och så drack han ett helt glas med saft och det blev för mycket så allt kom upp igen. Pratade med en sköterska som sa att eftersom allt är skadat inne i kroppen så blir det så här, det är bättre att äta mindre och oftare och det spelar ingen roll vad det är bara han äter och dricker något. Han åt en chokladboll, delad på två gånger.
Annars under de fyra timmar som jag var hos dem så låg han mest i sängen, orkade inte göra något alls. Vi frågade ändå om vi skulle ta in några leksaker men inget passade så det blev att titta på film. Om han såg något vet jag egentligen inte för han mest bara låg och stirrade ut med helt tom blick.
Kristian fick inte i honom något att äta på kvällen heller, han tog bara någon smakbit och han säger hela tiden att han är så mätt. Personalen sa att han ev kommer att få en sond idag.
Fick Kristian att gå ut och få lite luft medan jag var hos Ludvig. Lider med Kristian som inte har varit hemma sedan i måndags men Nora är inte bättre, hon hostar ännu mer nu än vad hon gjorde tidigare. Hoppas hon snart är bättre så vi kan släppa hem Kristian så han får sova i sin egen säng och mysa lite med Nora.
Läkaren sa att allt kommer att bli värre nu under veckan för att sen kunna bli bättre.
Pratade precis med Kristian som berättade att det varit en jobbig natt, Ludvig har jätteont i halsen och låter konstig när han pratar. Han hade fått ett dropp under natten som skulle lindra smärtan.
Igår när jag var i köket och fixade mat pratade jag med en mamma vars flicka fått cancer i benmärgen och skulle genomgå det Ludvig gör nu. Hon ska få sin benmärg om några dagar. Mamman där sa att om man bara kunde suga ut sjukdomen på barnen och sätta det på sig själv så det var vi som fick ligga där istället och ja det stämmer. Det är fruktansvärt att se sitt barn lida så och bara se hur mycket gifter de stoppar i våra barn. Fast frågan är om vi hade klarat det lika bra??
Farmor och farfar kommer hit idag och passar Nora medan jag kör till Lund.

3 kommentarer:

  1. Även om kanske inte bilderna gör verkligheten rättvisa så ser man att Ludvig är lite tröttare. Konstigt vore det annars! Kanske att det blir bra för honom om han kan få en del näring genom sond och piggna till lite om det är svårt att få i sig/behålla maten annars. Jobbigt att ni inte kan byta av varann heller. Malin var mycket imponerad av bilderna där Ludvig pysslar om sin nalle, och jag av legobygget. Men gissar att det mest blir ligga stilla på sängen ett tag nu.

    Sköt om er allihop!

    Många kramar från Karin m fl

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst igenom dom senaste fyra inläggen,kände att jag var tvungen att uppdatera mig själv efter vårt korta samtal i morse.
    Det händer verkligen jätte mycket hela tiden nu.
    Tråkigt att Ludvig har så svårt för att äta nu...sonden kommer säkert göra susen....mest så att han inte har så ont.
    Roligt att han fått en låtsas kompis....tror du inte att det kan vara Anettes Max som gjort ett stort intryck på honom??
    Någon som vet hur det känns att vara Ludvig just nu....
    Han är trots allt väldigt tapper Ludvig...mitt i allt har han ändå en stor portion humor kvar...=)!!
    Hans roliga kommentarer kan få en att baxna mellan varven....
    Något ni kan samla energi ifrån.....=)!!
    Tycker ni är super duktiga hela familjen....!!
    Sköt om varandra och hälsa Ludvig från oss!!
    Kram i massor!!
    Sann & c:o

    SvaraRadera
  3. Denna vecka är jättetuff. Jag tänker inte ljuga.
    Men ni fixar det. Tänk det som ett låååångt dyk under vatten. Simma simma simma håll andan och när nu är framme nå ytan och dra in frisk luft. Jag vet hur fruktansvärt det är att se sina barn må så fruktansvärt dåligt. Så nu får ni alla kramar jag har. Ni är i min tanke dygnet runt nu. Max är med han tänker mycket på Ludvig, han vet hur han har det. Håll ut!! Det vänder! Jag lovar, det vänder. Kram Annette

    SvaraRadera