torsdag 1 oktober 2009

Fjärde dagen

I morse vaknade jag och kände mig riktigt utvilad, kanske inte konstigt eftersom jag la mig innan 9 och klockan ringde 6,30. Ganska många timmar men det kändes att där var några att ta igen efter två nätter på sjukhus. Nora vaknade vid ett-tiden i natt och var helt hysterisk och när jag kom in till henne, då brukar det räcka med att vi lägger henne ner igen men inatt fungerade det inte alls. När jag frågade om hon ville sova inne hos mamma så blev det ett snabbt ja. Kunde inte motstå att ha henne inne hos mig, annars brukar hon aldrig sova hos oss, det har kanske hänt 5-10 gånger sen hon föddes och det har varit när hon har varit sjuk.
Innan jag lämnade Nora på dagis hade jag ett antal samtal att ringa. Det är rätt hemskt att man måste ta "obekväma" samtal som till Försäkringskassan, försäkringsbolag och kuratorer. Borde det inte räcka med att "bara" ha ett sjukt barn?? De har ändrat alla regler på Försäkringskassan nu och försäkringsbolaget har ingen aning om Ludvigs udda sjukdom ingår i deras lista med sjukdomar så de väntar fortfarande på journaler från sjukhusen. Eftersom Ludvig fortfarande mår oförskämt bra så har jag passat på att ta en del av dessa samtal idag. Skönt när de är avklarade för denna gången.
Jag kom till sjukhuset lite i 10 och lekterapin öppnar 10 så strax efter så gick vi dit och lekte. Idag var det sagostund 10,30 men de ville inte störa Ludvig i sin lek så han fortsatte med sin legotågbana. När han tröttnade på det så ville han måla, det är ju så spännande att måla här, för här får man måla på en vägg och en spegel. Vid 11,30 gick vi upp för då började batteriet på hans droppställning göra väsen från sig, att det var lågt batteri och sen var det ändå dags för medicin och lunch vid 12. Han åt 6 köttbullar, potatis och två förpackningar lingon och efteråt så fick han en halv pannkaka från mig som han tryckte i sig. På eftermiddagen nere på lekterapin så var det muffinsbak och då åt han en muffins där. Det var en sköterska som hade eftermiddagspasset idag som vi inte har träffat innan och han charmade henne med sitt snack så när hon gick ut så sa hon med en suck, vilken charmör, mitt hjärta smälte och hur ska jag nu komma härifrån :-)
På eftermiddagen gick jag upp på rummet för att ringa och då kom läkaren in och skulle titta till Ludvig och när jag berättade att de var nere på lekhuset (som Ludvig säger) tyckte han att det bara var bra. Så länge som möjligt och så mycket som möjligt ska barnen röra sig. Det finns en del barn som blir mycket sjuka och sängliggande fort. Så egentligen ville läkaren inte något speciellt utan bara komma förbi och se hur det gick. Alla är så himla måna och trevliga på avdelningen, ja nere på lekterapin också.
Jag körde hem vid fyra och då körde jag hem till pappa för det var han som hade lotten idag att hämta Nora. När jag kom dit så bjöd jag in oss till middagen :-) och då passade jag på att bada Nora där innan maten. Efter maten satte jag och mamma igång Skype och när Nora hörde Ludvigs röst kom hon springande. Det är synd att vi inte filmade bägge barnen, vilken lycka det var för dem att få se varandra. Det gick ett litet tag för sen blev Nora rädd eller om det bara blev för mycket för henne.
Vi körde hem och Nora fick välling och gick och la sig. Själv stoppade jag i en maskin tvätt, lagade två middagsrätter som jag ska ha med mig imorgon för det börjar bli tråkigt och dyrt med köpemat. Grannen kom in och vi satte oss i soffan till idol med vars ett glas, tro det eller ej varm glögg, årets glögg som släpptes idag med clementinsmak. Riktigt god tyckte jag. Mamma hade köpt med sig hem och en flaska följde med hit :-)

3 kommentarer:

  1. Det är ju helt fantastiskt vad stark Ludvig är, det är så roligt att läsa att han mår så pass bra ändå och vad mycket han äter, det är ju jättebra. Gratta honom på sin namnsdag idag från oss. Vi tänker på er.

    SvaraRadera
  2. Grattis på namnsdagen till Ludvig!

    Och Grattis till hela familjen som klarat av första veckan.

    Kram från Karin, Malin och resten av familjen

    SvaraRadera
  3. Grattis på namnsdagen Ludivig. Han är en riktigt fighter, jag är ganska säker på att det ska mycket till innan han viker sig. Han är en fighter med en livsgläjde av stål. Hälsa honom.
    Kram Malin på Grodan

    SvaraRadera