tisdag 13 oktober 2009

Sextonde dagen

Jag lämnade Nora på dagis vid nio-tiden och själv börjar jag känna mig förkyld men har pratat med läkaren idag och han säger att förkylningsbakterierna är inte de farliga för Ludvig, det man ska passa sig för är feber och hosta, givetvis ska man inte komma dit om näsan rinner oavbrutet och man nyser i ett men så långt har det inte gått ännu.

Jag var på sjukhuset redan vid lite efter 10 och strax därpå så fick Ludvig lite morfin och en annan smärtstillande. Alla mediciner har nu satts in i tablett form eftersom han kräks upp det flytande, alla fanns i tablettform utom en och det var en för förhöjda levervärde så den fick han i flytande. Den såg ut precis som Flagylen och den tycker han är så skarp, den luktar idominsalva så undrar hur den smakar?? Han fick i sig medicinen och efteråt så sa han bara, den var inte så skarp, den var bara lite syrlig :-) Nu slipper jag skarpa mediciner, nu får jag bara syrliga, så bra. De satte även in en medicin i morse mot hans illamående och som det verkar så hjälper det, han har inte kräkts en gång idag.

Läkaren kom in och pratade med oss, de tar prover varje dag på honom och det ena provet har med levern att göra. Det värdet var för högt igår och därför fick han en medicin mot det idag, de vet inte om det hjälper, vissa läkare tror det och andra gör inte det men eftersom den inte har några biverkningar och vår läkare tror på den så satte de in den. Det kan vara så att det bara är en tillfällighet att dessa värde är höga men det kan också bero på förgiftning på levern av cellgifterna, det är alltid en risk med dessa behandlingar. Än så länge tyder det inte på förgiftning eftersom han fick trombocyter igår och som kroppen tog emot, är det förgiftning så höjs inte trombocyt värdet men som sagt det gjorde det igår och det hade inte sjunkit till lika lågt idag så det är positivt. Som sagt, faran är inte över för det kan komma ändå. Vi har inte fått några svar på proverna som togs igår men det får vi säkert imorgon. Annars är det som det ska vara, slemhinnorna har tagit mycket stryk, hela hans tunga och svalg är fyllt med små blåsor och sår och man ser riktigt hur ont det gör när han sväljer. Vi får inte i honom något att äta och knappt något att dricka heller. Jag gick ut och fixade lite te, önskemål om citronte så då får det bli det :-) Te med mycket mjölk och socker och när det hade svalnat gick det att få ner lite. Han försökte svälja sina tabletter med saft men det sticker för mycket på tungan och halsen så tabletterna följde med teet ner.

I eftermiddags kom det upp en från lekterapin, hon var där igår också men då satt han mest och kollade på filmen men de tittade då lite tillsammans och Ludvig försökte prata lite men idag stängde vi av tv:n och han blev väl lite sur från början men det gick snabbt över. Hon plockade fram sin väska som hon hade med sig igår, där hade hon packat ihop sjukhusartiklar, lite sprutor, plåster, slangar och ja lite av varje så det lekte de med, var meningen att de skulle plåstra om nalle men det slutade med att de sprutade vatten på varandra och det var så skönt att höra Ludvig skratta, första gången på ett par dagar nu.
Måste berätta något kul, egentligen lite äckligt men barn är barn. Ludvig sa till tjejen från lekterapin, vet du vilken färg mitt bajs är?? Det luktar kloak...Tror i och för sig att hon är van vid sådana här saker och hon flinade mest och sa förstående att ja så kan det ju bli av alla mediciner du får i dig.

När jag kom hem så skulle jag dammsuga lite och Noras kommentar när jag tog dammsugaren var, pappas...Ni märker vem som dammsugar oftast hos oss :-) Jag tror jag får låna den nu när pappa inte är hemma :-)

Ikväll var jag, Nora och morbror Patrik hemma hos vänner och åt middag. Tack Jens och Linda för en riktigt skön kväll och så god mat. Skönt att komma hemifrån en stund och få tankarna på något annat. Kul för Nora också att få leka med Albin och jag lovar att nästa gång ska jag ha en docka med till Albin :-) Nora drack sin välling snabbt när vi kom hem och sen somnade hon nästan innan hon hade lagt huvudet på kudden, helt slut efter en lång dag.

3 kommentarer:

  1. Anita sa

    Vilken pärs som hela familjen går igenom. Förstår hur ont det gör på Ludvig med dessa såriga slemhinnor. Men som jag sagt innan vilken kämpe han är. Det måste vara skönt för dig att du fick koppla av med familj om än en liten och vänner, det behöver du verkligen. Även Patrik behöver givetvis detta. Tänker mycket på Er alla.

    Kram
    Anita och Stig

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack själv! Det var mycket trevligt att ha er här. Albin längtar redan efter dockan! ;-) Han somnade också som en stock så fort vällingen var uppdrucken.
    Hoppas idag har fortsatt utan illamående för Ludvig och att levervärdena inte blivit sämre. JA, vilken kämpe han är. Själv gnäller man så fort man får en liten förkylningsblåsa i munnen.... Hoppas hans blåsor i mun och hals läker så fort som möjligt.

    Kramar från Linda, Jens och Albin!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har läst hela bloggen idag och när jag var klar va hela sminkningen förstörd av tårar.
    Snälla hör av er om jag/vi på något vis kan hjälpa er med något!
    Tänker på er!
    kram

    SvaraRadera