torsdag 7 januari 2010

Klorin och handsprit-våra bästa vänner

Som jag skrev igår så var Nora lite dålig i magen, det var två gånger. Det var tre dygn sen hon kräktes och hon har ätit lite och druckit en del och det har hon fått behålla.
Vi nattade barnen strax efter sju och sen kom min bror och så åt vi lite. Vi hann knappt mer än svälja sista tuggan förrän vi hörde hur Nora gnydde till och Kristian gick upp till henne. Han hann in till henne och sen gick han in för att hämta en spann på toaletten men ack vad det var för sent.
Hela vällingflaskan kom upp ( ja inte bokstavligt talat då) och lite till.
Jaha, då var det bara till att börja om igen, har precis fått undan all tvätt sen i söndags, städat överallt och renbäddat i alla sängar. Kristian tog Nora och jag tog det andra men först gick jag ner till Patrik och sa att vi kommer säkert inte att vara så trevligt sällskap resten av kvällen så han körde hem.
Jag tog hela Noras säng, ja madrass, täcke och kudde. Ner med allt i tvättstugan, upp torkade upp på golvet, tog med klorin på sängen, moppade golvet med klorin. Nojig som jag är så fick jag ju moppa på alla ställen som vi gått för tänk om vi tog med oss något under fötterna. Så hela övervåningen luktade simhall och då kommer Noras kommentar, luktar illa :-)
Hon kom ganska snabbt till ro, hon sov lagom tills jag var färdigstädad.
Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och pratade med dem, är ju extra orolig för Ludvigs skull. Kvinnan jag pratade var jättetrevlig och hon sa att det som var i söndags bör inte hänga ihop med gårdagens. Vid en vinterkräksjuka så sa hon att man kräks mer än fyra gånger på en timme och man är inte bra i magen dagen efter. Däremot det idag sa hon lät mer som en magsjuka eftersom hon hade varit dålig i magen på eftermiddagen. Det konstiga är att det kom inte mer sen, kanske tom mage men ändå.
Hon vaknade vid fem tiden och var törstig så då fick hon avslagen cola och det fick stanna, till frukost åt hon en tunnbrödsrulle och drack proviva utan problem. Till lunch åt hon bara lite makaroner och efter det så ville lite mat ut :-) men inga mängder.
Nu ikväll har hon ätit 3/4 wienerkorv och ett halvt korvbröd och in emellan så har hon druckit utan att det har hänt något. Visst märker vi på henne att allt inte är som det ska men frågan är vad det kan vara. Vi lär väl märka inom några dygn om det var smittsamt :-) Jag frågade igår om det var vanligt att man var frisk några dagar och att det kunde komma tillbaks igen men det sa hon att det bör/kan inte vara så. Ibland vid vanliga maginfluensor så kan man må bättre någon dag och att det sen kommer ett bakslag men...

Precis som förra gången kom min ångest, jag avskyr verkligen detta. Hela jag blev varm, fick frossa och kände efter några extra gånger om jag själv inte mådde lite dåligt :-) Fattar inte varför jag är så rädd för detta.
Både jag och Kristian stoppade i oss lite vitpepparkorn igår :-)

Idag har tvättmaskinen gått på högvarm, har städat en gång till men idag tog jag med rengöringsmedel istället för klorin, luktar ju lite bättre :-) Har varit på Ikea och köpt en ny madrass till Noras säng, lika bra att slänga den gamla men det blir ganska dyrt om vi ska göra så varje gång :-) Hittade att man kan köpa typ lakan som är vattentäta, får kanske köpa ett par sådana istället.
Handsprit har vi alla tagit, har tappat räkningen på hur många gånger, har spritat alla handtag, ja vad mer kan man göra?

Några tips på hur man blir av med ångest över kräksjukor? Alla tips mottages med glädje...

Det blir inget besök i Lund imorgon för Ludvigs del, det blev framflyttat till på måndag.

3 kommentarer:

  1. Hej Madde,

    Jag har fortfarande "kisslakan" i Malins säng (plastad frotté som inte blir svettigt för henne att sova på) och det kommer väl till pass även vid kräksjukor. Annars har jag ett bra tips när det är lite osäkert läge - jag viker ett badlakan dubbelt och bäddar med under kudden och i övre delen av sängen - om barnet kräker i sängen är det ofta i huvudänden och då kan man snabbt ta bort badlakanet och kasta i tvättmaskinen, så slipper man kasta hela madrassen!

    Jag känner igen obehaget med att ta hand om kräk - när jag skulle bli mamma var jag mer rädd för det än något annat - att kunna hantera magsjuka. Men för mig har det faktiskt blivit bättre och jag tycker att det funkar OK att stoppa lakan och kläder i tvättmaskinen och duscha av nerkräkt unge. Men roligt är det naturligtvis inte.

    Jag tycker att det är lite tråkigt att se att så många läser din blogg men inte kommenterar!!

    Kram fr Karin

    SvaraRadera
  2. Hej vännen och god fortsättning!

    Har varit dålig på att höra av mig på ett tag, förlåt! Vi har också haft problem med kräksjuka här hemma, mest Winston! Han har hållit på i 3 veckor nu, blir bättre några dagar, sen kommer det plötsligt igen! Känner mest att jag lider för hans skull, men han verkar inte lida nämnvärt! Vissa dagar är han lite mer hängig än andra, extra gnällig och mammig, men andra dagar kräks han och 1 minut efter är det full rulle igen! Jag har också hela madrass skydd som är lätta att tvätta. Vet faktiskt inte riktigt vad det är för material (inte frotté), men de kommer från sjukhuset som fixar för sängvätare! Funkar kanon!

    Tipset med badlakanet vid kudden var bra tycker jag! Undrar varför jag aldrig kommit på det själv? :-)

    Hoppas det bara är en tillfällighet med Nora och att det inte smittar Ludvig eller er!

    Stor och varm kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  3. Min syster är precis likadan - livrädd för kräkningar. Detta är väl i och för sig knappast någon tröst för dig, men jag vill visa att det förmodligen är ganska vanligt - själv undviker jag mer än gärna otyget.
    Jag har haft tur för min man har alltid fixat sådant när barnen var sjuka. Han har jobbat på sjukhus och där finns förmodligen förklaringen.
    I mitt jobb som lärare är jag alltid MYCKET snabb att skicka hem barn som säger sig må illa. Bevare mig väl!
    Strax innan jul fick jag akut magsjuka. Fruktansvärt! Till saken hör att jag hade två väninnor här på middag. Kan trösta dig med att ingen blev smittad, inte ens mannen som sov bredvid mig under tiden jag höll på.

    Jag tror inte ni andra får eländet - ni kommer att klara er.

    Håller tummarna

    Mittskepp 15

    SvaraRadera