tisdag 13 april 2010

Den plastiska hjärnan

Fick en kommentar till ett inlägg häromdagen, en som hade sett en dokumentär om den plastiska hjärnan. Fick Kristian till att leta upp det, han är så mycket bättre på att hitta på datorn än mig :-)
Man kunde se det på www.ur.se/play så nu har jag sett det. Tack för tipset Marianne, det var så super intressant att jag måste se nästa avsnitt också.
Här är ett litet utdrag vad det handlar om:
Paul Bach-y-rita, visionär inom området neuroplasticitet, motbevisade den 400 år gamla föreställningen om att den mänskliga hjärnan inte kan förändras. Vi möter några människor som lärt sig "koppla om" sin hjärna för att lindra sin blindhet, sin bristande balans och sina inlärningssvårigheter.
Programmet finns tillgängligt t.o.m. mån 11 okt.

Har ni en stund över vid datorn så kolla in det, helt fantastiskt.

2 kommentarer:

  1. Det är sådant som ger hopp till oss. Jag är övertygad om att Max hjärna har gjort just detta.
    Annette

    SvaraRadera
  2. Så bra att ni kunde se det.Ja, jag kände att detta är något som kan ge hopp för många.
    Marianne

    SvaraRadera