lördag 10 april 2010

Min jämförelse i vården

Tänkte att jag bara måste göra en förtydligande på min jämförelse inom vården. Det har varit några ganska negativa inlägg ett tag nu ju så...
Igår pratade jag med en familj som också har legat inlagd både i Malmö och Lund. De har dock inte legat på samma avdelning som oss i Lund och de ser ingen större skillnad på vården mellan Lund och Malmö så det är nog väldigt speciell behandling på avdelning 64 i Lund, barnonkologen. Det kändes skönt att höra så det inte bara är här som det fungerar lite si och så men samtidigt så lider jag med personalen här, de är så få och får springa så enormt mycket.
Nu på helgen så är det en sköterska och en barnsköterska som jobbar per skift och likadant är det på natten. Här är åtta platser på helgen så det är ändå en hel del att hålla reda på och de flesta barnen ska ha sin medicin vid samma tider och det är bara sköterskan som får ge medicin.
Här är det lite tur med Ludvig eftersom han kan ta tabletter så de kan bara sätta in burken med tabletter, lite svårare är det med droppet och antibiotikan som han ska ha i slangen men...tänk på alla barn som måste ha den i sond eller i dropp eller i flytande form.
Så från och med nu ska jag inte klaga mer på avdelningen :-)

Har bestämt med avdelningschefen här att vi skänker Nora och Ludvigs gamla bebissaker, gåstolen, babygym och lite sådana större saker som vi inte har någon nytta av nu. Här är det slut med bebisar :-) De blev glada när vi frågade om de ville ha det och kan vi se att någon annan har nytta av det så blir vi glada. Tänk om inte vi hade fått all den vård vi har behövt nu och all den hjälp, då är detta det minsta vi kan göra.

1 kommentar:

  1. Vad skönt för dig att du kommit till något slags acceptans av hur det är just nu. Jag förstår mycket väl att man blir frustrerad i er situation! Men ett tecken på att du är balans när du kan sätta dig över känslor av att vara orättvist behandlad. Det viktigaste är såklart att Ludvig blir väl omhändertagen och jag tror att det finns många änglar i vården. Sen är det dåligt med resurser och allt annat som såklart påverkar.

    Peter har gått hem till en kompis för att se El Clasico...

    Kram fr Karin

    SvaraRadera