tisdag 6 april 2010

En vecka sedan vi åkte in

Då har det gått en vecka sedan den dumma febern kom och vi var tvungna att åka in med Ludvig. Jag bytte av Kristian vid nio i morse och satt och väntade på ronden för att de skulle avgöra om det skulle göras en magnetröntgen eller inte.
Strax efter tio kom de och lyssnade på honom och pratade. Då frågar läkaren mig om jag är väldigt angelägen om denna MR. Hmm, vad svarar man på det? Visst är jag angelägen men om det inte går så förstår jag och för mig betyder den inte mest men jag vet att neurologen är angelägen om den för det sa han i morse när jag mötte honom i korridoren. Läkaren lyssnade på lungorna och sa att det lät som där var segt slem och det skulle egentligen behövts göra en lungröntgen innan MR:n men nu var det ju knappt om tid. Hmm, det sa jag redan i torsdags eller fredags. De sa också att bakterierna i blodet kan komma från hans CVK och att man kan testa att rengöra den med saltsyra. De skulle kolla med bakterielab och få fler provsvar.
Läkaren var jättetrevlig och det är inte hans fel att ingen annan har tagit oss riktigt på allvar och sagt till oss att vi ska stanna någon dag tills ronden kom. Han skulle överlägga med narkosläkaren och sen återkomma om hur vi skulle göra.

Clownerna Jack och Sven kom på besök på rummet idag, Ludvig såg måttligt road ut när de började sjunga. Han tog Hjärtils till örat och började prata med honom istället :-)
När de tog upp såpbubblor då reagerade han och började jaga dem lite med min hjälp. Det fick igång Ludvig och han skrattade gott, sen tog de fram ballonger och tog papper och knöt i gardinstång och drog det genom rummet och hängde upp ballonger på.


Sköterskan kom och sa att det var klart med magnetröntgen, att den skulle bli av så då var det ingen lunch för Ludvigs del. Vi gick ner en stund på lekterapin och lekte sjukhus, lekte lite med köket och verktygsbänken.

Därefter tog vi på oss och gick ut till lekplatsen borta vid Hab. Där är ett nät, en hängbro som han tycker är så kul att gå på så där gick han säkert fem gånger.


Klockan 12,40 kom sjuktransporten och hämtade oss, till Ludvigs besvikelse så var det inte ambulansen utan en vanlig bil. Han ifrågasatte det så klart och konstaterade snabbt att han inte var snurrig denna gången så som han var förra gången.
Han hade svårt att komma till ro i narkosen och kämpade emot så mycket att han till slut somnade med ögonen öppna och de fick tejpa ner dem.
Klockan 14,15 kom de ut med honom och han vaknade så klart på vägen upp till uppvaket och vägrade ligga ner. Efter en kvart så sa sköterskorna där att de skulle ringa efter transport så vi fick komma tillbaka till avdelningen :-) Han störde nog de andra på uppvaket men så är det med en pigg kille :-)
Klockan 15,30 var vi tillbaka på rummet och de kopplade bort dropp och gav honom en macka och juice och sen ringde vi efter Kristian och Nora så de kom och hämtade oss.
Vi hann äta middag och sen duschade jag Ludvig och han stod bara och skakade i duschen och när jag satte han i soffan för att hjälpa honom med kläderna så sa han, har inte jag feber. Tog tempen och mycket riktigt, 38,7 visade den.
Det var bara att packa sakerna och åka in direkt och nu väntar vi på att höra vad det är. Proverna idag hade sett bra ut, CRP var normalt och blodvärdet hade gått upp.
Kristian trodde att de skulle ta lite prover och så när de kom in men nu avvaktar de bara. På vad undrar vi.

2 kommentarer:

  1. Nej men eländes elände....
    Skickar massor av kramar från oss alla så hoppas vi att febern ger med sig fortare än kvickt!
    KRAAAAAAM!

    SvaraRadera
  2. "Har inte jag feber?"
    Hur klok är lille Ludvig?
    Hoppas du snart mår bra igen.
    Kramar
    Marianne

    SvaraRadera